Handmålat kakel

torsdag 12 februari 2009

Jag köpte svart kakeldekor igår, för att budgetrenovera lite i min lilla kokvrå. Det får duga. Jag bor ju (tyvärr ännu) i hyresrätt. Men om jag skulle ha haft ett kök att kakla om skulle jag gärna ha valt bland Jocelyn Prousts handmålade kakelplattor.

Undrar förresten om det är svårt att tillverka egna kakelplattor ... eller ... alltså inte själva plattorna då, utan snarare att dekorera dem, menar jag. Borde väl gå att använda samma färg som till porslinsmålning, antar jag? Någon där ute som har testat får i så fall gärna tipsa och länka till eventuellt "bildbevis". :-)

2 kommentarer:

Mari sa...

Visst går det att måla på kakelplattor. Min moster gick på 80-talet en sån där brevkurs i att måla Disneyfigurer på porslin. Och det blev på både muggar och kakel. Har tyvärr inga bilder på det eller tillvägagångsätt...

Hanna sa...

Vilka fräna färger! Tack för förbi titten, alltid kul när folk lämnar kommentarer! Ha en underbar dag!